OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL - INTERNET


 

1. OM SKAGENNET
Hvad er SkagenNet?
SkagenNet.dk er navnet på udbygningen af Skagen Antennelaug, der giver mulighed for højhastigheds Internet over antenneanlægget.
 
Kan jeg få Internet fra SkagenNet uden at være medlem af Skagen Antennelaug?
Man skal være medlem af Skagen Antennelaug, med minimum TV Pakke 1, for at kunne blive tilsluttet Internettet via SkagenNet.
 
Hvordan kan Internet gennem SkagenNet være så billigt?
SkagenNet ejes af Skagen Antennelaug (medlems ejet), og der skal ikke være andet overskud end til nyinvesteringer af udstyr i fremtiden, ligesom det eksisterende anlæg selvfølgeligt skal betales.
 
2. OM TILSLUTNING
Hvor hurtigt kan jeg blive tilsluttet?
Der vil du normalt gå ca. 1-5 dage efter modtagelse af tilmeldingen.
Har du data returstik i din bolig, kan du henvende dig på Skagen Antennelaugs kontor, Niels Bohrsvej 10, og oprette en abonnementsaftale. Du vil her få udleveret et modem, som du selv kan tilslutte.
Hvis du har mulighed for det, kan du udfylde en tilmeldingsblanket, som du kan medbringe. Tilmeldingsblanketten findes på Skagen Antennelaugs hjemmeside
Tilmeldingsblanketten kan åbnes, udfyldes og printes her: ( Word version ) ( PDF version )
Har du ikke mulighed for at komme på nettet, skal du henvende dig på kontoret på Niels Bohrsvej 10.
 
Jeg bor i et rækkehus. Må jeg godt dele Internettet fra SkagenNet med mine naboer?
Nej, det er ikke lovligt at dele SkagenNet ud over grænserne for ens egen husstand. Dette gælder også for kollegier og boligforeninger.
 
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg flytter?
Du skal udfylde og sende/aflevere en flytteblanket til Skagen Antennelaug kontor, Niels Bohrs Vej 10.
Abonnenter som flytter til adresse uden installation skal betale oprettelsesgebyr ( se takstblad / priser ).
Abonnenter som flytter til adresse med installation skal betale faktiske omkostninger. Kabelmodem med tilbehør medtages.
For abonnenter som flytter til adresse uden for området, eller adresse hvor der ikke kan udføres installation, ophører abonnementet. Kabelmodem med tilbehør afleveres til Skagen Antennelaug.
Genoptagelse af abonnement efter afbrydelse, samme adresse/bruger koster et gebyr (se takstblad / priser).
Hvis et Kabelmodem afleveres til Antennelauget midt i er periode godtgøres resten af perioden.
Opsigelse i bindingsperioden koster et gebyr ( se takstblad / priser ).
 
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg vil opsige mit abonnement?
Du skal blot aflevere kabelmodemmet til Skagen Antennelaugs kontor, Niels Bohrs Vej 10.
Opsigelsen er første endelig, når det udleverede udstyr er afleveret til Skagen Antennelaug kontor.
Du skal være opmærksom på bindingsperioden jf. din kontrakt.
 
3. OM HASTIGHED
Hvor hurtigt kører Internettet?
Det er afhængig af dit abonnement.
Højeste hastighed er 100/50Mbit. Kræver dog en pæn hurtig PC.
 
Er det en garanteret hastighed?
Nej, da der er tale om delt båndbredde, vil der i ekstreme tilfælde ikke være fuld hastighed på nettet.
Det er dog ikke noget vi har oplevet endnu, fordi SkagenNet har en meget kraftig Internetforbindelse.
 
4. OM SUPPORT
Er der et telefonnummer jeg kan ringe til, hvis jeg gerne vil spørge SkagenNet om noget?
Ja, du kan ringe på 98 44 65 75:
Mandag   12:00 - 18:00
Tirsdag   12:00 - 15:30
Onsdag   12:00 - 15:30
Torsdag   12:00 - 18:00
Du kan også sende en e-mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den..
 
Hvordan skal jeg sætte mit mail-program op?
Har du Outlook Ekspress kan du følge denne vejledning ( Følg dette link )
Har du Microsoft Outlook kan du følge denne vejledning ( Følg dette link )
Har du brug for at sortere indgående mails til forskellige postkasser, kan du følge denne vejledning ( Følg dette link )
Har du brug for at kunne læse mails fra flere udbydere kan du følge denne vejledning ( Følg dette link )
 
Hvordan skal jeg forholde mig, hvis min Internetforbindelse er holdt op med at virke?
1. Først skal du kontrollere om modemets lamper lyser de rigtige steder.
2. Hvis lamperne på modemet lyser korrekt, skal du prøve denne interne hjemmeside for at se, om det kun er Internettet, der er ude af drift: http://skagenantennelaug.dk. Hvis dette virker, skal du intet foretage dig, for så er hjælpen allerede tilkaldt.
3. Hvis hjemmesiden ikke blev vist, skal du kontrollere, om dit TV også har mistet signalet. Hvis ikke, så check infokanalen på TV: Logisk kanal nr. 100.
4. Du kan prøve at slukke for strømmen til dit kabelmodem i 5 sek. og tænde igen. Der kan gå adskillige minutter, før kabelmodem igen er aktivt. Prøv nu om der er forbindelse til Internettet.
5. Hvis dit TV også har mistet signalet eller Internettet stadig ikke virker, er dit næste skridt at ringe til Skagen Antennelaugs kontor på 98 44 65 75.
 
5. OM TEKNIK
Kan jeg sætte mere end 1 computer til mit modem?
Ja hvis du har et kabelmodem af typen ECP3925, EPC3928, EPC3940L  (4 stationære PC'er og alle de trådløse du vil).
Nej hvis du har et kabelmodem af typen ECP3010, EPC3212.
 
Hvor mange e-mailadresser kan jeg få?
Du kan oprette op til 5 e-mailadresser.
 
Hvilke e-mailadresser får jeg?
Adressen ender på @skagennet.dk. Du vælger selv det, der skal stå foran.
Du skal være opmærksom på, at der ikke kan oprettes 2 ens mail-adresser. D.v.s. at hvis det ønskede navn allerede er taget i brug, af et andet medlem, så kan SkagenNet systemet ikke oprettes det ønskede igen.
Du skal gå ind på mit.skagennet.dk for at oprette din e-mail adresse.
Der kan gå op til 5 minutter inden e-mailadressen fungerer.
 
Kan jeg få plads til min hjemmeside hos SkagenNet?
Ja Skagen Antennelaug tilbyder den enkelte hjemmesideplads. Hjemmesiden kan oprettes på mit.skagennet.dk
 
Kan jeg læse mine e-mails hvis jeg er ude at rejse?
Ja, du kan bruge Skagen Antennelaug Web-mail. Du finder din SkagenNet Web-mail på http://post.skagennet.dk
 
Kan jeg få en fast offentlig IP adresse?
Alle SkagenNet brugere får ved oprettelsen en fast offentlig IP adresse. Du kan finde din IP adresse på din ordrebekræftelse eller på Internettet på http://myip.dk
 
Hvad er mit serienummer (S/N)?
Dit S/N nummer står på dit modem. F.eks. 204668540.
 
Hvad er mit MAC nr.?
Dit Mac nummer står på dit modem. F.eks. 0016925DEE10.
 
Virker VPN over SkagenNet?
Ja, men skulle der opstå problemer kan du kontakte Skagen Antennelaugs kontor på 98 44 65 75.
Opsætningen af VPN, samt andre specifikke programmer er ikke noget SkagenNet yder support på. Opsætning af VPN er brugerens eget ansvar.
 
6. IP OG MOBIL TELEFONI
SkagenNet udbyder IP og Mobil Telefoni i samarbejde med firmaet Evercall. Spørg Skagen Antennelaugs kontor, eller se priser på mit.skagennet.dk